Yoga?

Yoga betekent “eenheid” of “samenbrengen”. De verbinding van lichaam, geest en ziel via de ademhaling.

Yoga beoefenen laat je contact maken met jouw lichaam. Dit is een moment waarbij je uit jouw hoofd stapt door de focus te richten op de ademhaling en het volgen van elke beweging die jouw lichaam maakt. Dit brengt je terug naar een staat van puur zijn. Meditatie, pranayama, beoefenen van asanas en relaxatie zijn bij Gayatari Yoga een vast onderdeel bij het beoefenen van Yoga.

Naast al het denkwerk en doen is Yoga een aanvulling voor zelfzorg en persoonlijke groei.

Waarom kiezen om Yoga in jouw leven te brengen?

  • Meer aanwezig kunnen zijn in het ‘NU’
  • Betere focus, concentratie en helder denken
  • Betere controle over de ademhaling bepaalt de kwaliteit van de gedachten
  • Een betere lichaamshouding en bewustwording
  • Meer kracht
  • Meer rust
  • Meer flexibiliteit
  • Een betere nachtrust
  • Beter in je vel
  • Meer spirituele ontwikkeling

Meer weten?

Meditatie verruimt en verdiept het bewustzijn van lichaam en geest, ruimte en tijd. Het kan de sleutel zijn naar meer inzicht in jezelf, je gevoelens, emoties en psyche. De meditatie is zowel voor beginners als gevorderden toegankelijk.

Ademhaling en concentratie spelen een belangrijke rol. We stimuleren de mentale focus, en voelen aan dat we hierdoor energie in bepaalde richtingen kunnen bewegen. Energie volgt gedachte. Alles is energie.

‘Prana’ is onze vitale kracht, onze levensenergie die doorheen ons lichaam stroomt. Ook bekend als Ki, Chi... ‘Yama’ betekent ontplooien, ontwikkelen of uitbreiden. Dus beter vertaald is Pranayama het ontwikkelen van deze levensenergie door verruiming van de ademhaling, het reguleren van de in- en uitademing.

Asanas (‘je plaats innemen’) zijn de houdingen die tijdens de Yoga les worden uitgevoerd. Elke houding heeft zijn specifieke doel om lichaam en geest gezond en fit te houden. Er zijn er veel!

In oorsprong zijn de houdingen bedoeld, om na de uitvoering ervan, zo goed goed mogelijk en pijnloos te kunnen stilzitten. Met als doel te mediteren.

Tijdens de relaxatie wordt de asana (houding) Shavasana (de lijkhouding) aangenomen. Tijdens deze asana gaat je lichaam dieper ontspannen en rusten. Je balanceert tussen waak en slaap. Dit is een heel belangrijke fase waarin je lichaam kan regeneren, resetten.